Οι δημοσκοπήσεις ως ένας αναδυόμενος άτυπος θεσμός του σύγχρονου πολιτικού μας συστήματος

Βιβλιογραφική Αναφορά: στο Η πολιτική επικοινωνία στην πράξη 2: Τα σεμινάρια της Λέγειν & Πράττειν, εκδ.: Μεταμεσονύκτιες, Αθήνα 2005, σελ.52-60

Η προβληματική των δημοσκοπήσεων αφορά σίγουρα πάρα πολλά θέματα τα οποία δεν είναι δυνατό να εξαντληθούν σε μια παρέμβαση ή μια συζήτηση. Εγώ λοιπόν θα ήθελα να επικεντρώσω τον λόγο μου στη θεσμική διάσταση των δημοσκοπήσεων – και μ΄αυτό δεν αναφέρομαι στην επικείμενη ή εν πάση περιπτώσει επιζητούμενη ρύθμιση της θέσης των δημοσκοπήσεων. Θέλω να μιλήσω πολιτικά, να αναφερθώ με πολιτικούς όρους στη θέση που καταλαμβάνουν οι δημοσκοπήσεις στο πολιτικό μας σύστημα, όπως η θέση αυτή διαμορφώνεται και θα διαμορφωθεί μέσα στην προεκλογική περίοδο που διανύουμε. Η ραγδαία ανάπτυξη των δημοσκοπήσεων και η παρεμβολή τους κατ’ ουσίαν στο πεδίο μεταξύ της κοινής γνώμης, των μέσων μαζικής επικοινωνίας και των πολιτικών κομμάτων, διαμορφώνει μια τριγωνική σχέση με πολλαπλές επιπτώσεις στην λειτουργία τόσο των μέσων, όσο και των κομμάτων. Επιπλέον, κατά τη γνώμη μου οι δημοσκοπήσεις προκαλούν αναδιατάξεις που οδηγούν σε μετασχηματισμούς και της ίδιας της σχέσης μεσων και κομμάτων. Θα επιχειρήσω συναφώς μια ανάλυση επικεντρωμένη στους μετασχηματισμούς που επιφέρει η λειτουργία των δημοσκοπήσεων πρώτον στα μέσα μαζικής επικοινωνίας και δεύτερον στη λειτουργία των κομμάτων.

Ολόκληρο το κείμενο σε pdf

Η συζήτηση που ακολούθησε του Σεμιναρίου με θέμα τις έρευνες της Κοινής Γνώμης