Οικονομικό Βαρόμετρο, Φεβρουάριος 2013

 cci_2_2013.JPG

Οριακή υποχώρηση παρουσίασε το καταναλωτικό κλίμα τον Φεβρουάριο. Το μέγεθός της, ωστόσο, δεν ανέτρεψε τη σχετική βελτίωση του καταναλωτικού κλίματος, που είχε προηγηθεί το προηγούμενο δίμηνο.
Από την άλλη πλευρά, η κάμψη που παρατηρήθηκε το Φεβρουάριο δείχνει ότι η ανάκαμψη των προσδοκιών των πολιτών για την οικονομία δεν είχε εκείνη τη δυναμική, που απαιτείται ούτως ώστε να επιστρέψει το καταναλωτικό κλίμα στα -προ της υπογραφής του Μνημονίου- επίπεδα.
Ο δείκτης καταναλωτικού κλίματος – CCI (57,2) παρουσίασε οριακή πτώση (-2,8 μονάδες), σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα. Παρά την οριακή υποχώρηση του σχετικού δείκτη, το καταναλωτικό παραμένει βελτιωμένο, κατά το τελευταίο δίμηνο, κοντά στα επίπεδα που βρέθηκε τον Ιούλιο του περασμένου έτους (60,5), δηλαδή αμέσως μετά τις εκλογές. Η κάμψη του Φεβρουαρίου οφείλεται στην σημαντική μείωση του δείκτη καταναλωτικών προσδοκιών – CEI (69,9), ο οποίος υποχώρησε κατά 5,6 μονάδες, σε σχέση με τον Ιανουάριο. Αντίθετα, ο δείκτης τρέχουσας οικονομικής συγκυρίας – CECI (38,2) σημείωσε οριακή βελτίωση (+1,4 μονάδες), καταγράφοντας τα υψηλότερα επίπεδα από τον Σεπτέμβριο του 2011 (42,1).
Η ροπή προς αγορές (64,7) αυξήθηκε για δεύτερο συνεχόμενο μήνα (+4,1 μονάδες σε σχέση με τον Ιανουάριο), σημειώνοντας την υψηλότερη επίδοση των τελευταίων 18 μηνών (9/2011 – 2/2013). Το ποσοστό των καταναλωτών που πιστεύει ότι η τρέχουσα περίοδος προσφέρεται για σημαντικές αγορές οικιακού εξοπλισμού (έπιπλα, ηλεκτρικές συσκευές κλπ) πλησιάζει το 30%.
Οι εκτιμήσεις για την προσωπική οικονομική κατάσταση (11,7) κατέγραψαν νέα μικρή πτώση (-1,3 μονάδες μέσα σε ένα μήνα). Η οικονομική κρίση έχει αγγίξει σχεδόν το σύνολο του πληθυσμού, καθώς οι 9 στους 10 (90%) καταναλωτές εκτιμούν ότι η οικονομική τους κατάσταση είναι σήμερα χειρότερη, σε σχέση με την αντίστοιχη πριν από ένα χρόνο.
Η αισιοδοξία για το μέλλον υποχώρησε αισθητά. Οι προσδοκίες για την προσωπική οικονομική κατάσταση (41,2) σημείωσαν οριακή πτώση (-1,5 μονάδες), σε σχέση με τον Ιανουάριο, ενώ οι προσδοκίες για την οικονομία (65) μειώθηκαν σε μεγαλύτερο βαθμό (-6,2 μονάδες σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα). Τη μεγαλύτερη κάμψη εμφάνισαν οι μακροπρόθεσμες προοπτικές της οικονομίας (103,4), υποχωρώντας κατά 9,2 μονάδες, σε σχέση με τον Ιανουάριο. Είναι αξιοσημείωτο, ότι οι προοπτικές της οικονομίας για τα επόμενα 5 έτη διατηρούνται πάνω από τις 100 μονάδες για τρίτο συνεχόμενο μήνα, παρά την αισθητή πτώση τους. Η πλειοψηφία των ερωτηθέντων (38% έναντι 35%), δηλαδή, παραμένει αισιόδοξη για τις μακροπρόθεσμες προοπτικές της. Η αισιοδοξία των πολιτών για το μέλλον της οικονομίας υπερβαίνει αισθητά την αισιοδοξία για την προσωπική τους οικονομική κατάσταση. Συγκεκριμένα, μόλις 1 στους 10 (8%) εκφράζει αισιοδοξία σε προσωπικό επίπεδο, ενώ 1 στους 5 (21%) δηλώνει αισιόδοξος για το μέλλον της οικονομίας. Επιπλέον, η αισιοδοξία μεγαλώνει, όσο ο χρονικός ορίζοντας διευρύνεται. Σχεδόν οι 4 στους 10 (38%) πιστεύουν ότι η κατάσταση της οικονομίας θα βελτιωθεί την επόμενη πενταετία.
Η απαισιοδοξία για τις προοπτικές της απασχόλησης είναι σχεδόν καθολική. Οι 8 στους 10 (79%, +3% σε σχέση με τον Ιανουάριο) αναμένουν περαιτέρω αύξηση της ανεργίας κατά το προσεχές έτος. Μετά τη σχετική βελτίωση που καταγράφηκε στο δείκτη τον Φεβρουάριο, οι προβλέψεις των πολιτών σχετικά με τα επίπεδα που πρόκειται να κυμανθεί η ανεργία τους προσεχείς 12 μήνες επέστρεψαν στα -προ των εκλογών του 2012- αρνητικά επίπεδα. Παράλληλα, μόλις το 6% των ερωτώμενων θεωρεί πιθανό να αποταμιεύσει κάποιο χρηματικό ποσό τους επόμενους 12 μήνες. Οι εκτιμήσεις για την άνοδο των τιμών παραμένουν το τελευταίο τετράμηνο στα ίδια περίπου επίπεδα. Σχεδόν ο 1 στους 2 (55%) αναμένει αύξησή τους το επόμενο 12μηνο.

15.JPG