Οικονομικό Βαρόμετρο 45, Οκτώβριος 2011

cover.JPG


 

 

Η Μεθοδολογία του Οικονομικού Bαρόμετρου

 

 

 

Το καταναλωτικό κλίμα στο χαμηλότερο σημείο των τελευταίων 4 ετών

Ο δείκτης καταναλωτικού κλίματος-CCI (41,3) της Public Issue σημείωσε νέο ιστορικό ελάχιστο για την περίοδο 2007-2011, καταγράφοντας αισθητή πτώση (-7,9 μονάδες), σε σχέση με τον Σεπτέμβριο.
Σημαντική πτώση σημείωσαν και οι δύο επιμέρους δείκτες. Ο δείκτης τρέχουσας οικονομικής συγκυρίας-CECI (32,3) έφθασε τα χαμηλότερα επίπεδα των τελευταίων τεσσάρων ετών (12/2007-10/2011), πραγματοποιώντας μεγάλη πτώση (-9,8 μονάδες) κατά τον τρέχοντα μήνα. Ραγδαία επιδείνωση (-6,5 μονάδες) κατέγραψε και ο δείκτης καταναλωτικών προσδοκιών-CEI (47,4), προσεγγίζοντας το ιστορικό του χαμηλό (46,5, τον περασμένο Ιούνιο).

Καθίζηση υπέστη η ροπή προς τις αγορές (48,7), σημειώνοντας τη χαμηλότερη τιμή των τελευταίων 17 μηνών (6/2010-10/2011). Οι εκτιμήσεις για την προσωπική οικονομική κατάσταση (15,9) βρίσκονται στο ναδίρ. Σχεδόν 9 στους 10 (86%) εκτιμούν ότι η οικονομική τους κατάσταση επιδεινώθηκε τον χρόνο που πέρασε, ενώ νέο ιστορικό χαμηλό κατέγραψαν και οι προσδοκίες για την προσωπική οικονομική κατάσταση. Ο σχετικός δείκτης (27,3) υποχώρησε δραματικά κατά 13 μονάδες, μόλις μέσα σε ένα μήνα.

Αυτή τη ζοφερή εικόνα συμπληρώνουν οι εκτιμήσεις των πολιτών σχετικά με τις προοπτικές της ανεργίας, του πληθωρισμού και της αποταμίευσης τους προσεχείς μήνες. Οι 9 στους 10 (91%) θεωρούν ότι η ανεργία θα αυξηθεί στους επόμενους 12 μήνες, 6 στους 10 (61%, -11% σε σχέση με τον Σεπτέμβριο) αναμένουν αύξηση των τιμών στο επόμενο 12μηνο, ενώ μόλις 5%, το χαμηλότερο ποσοστό των τελευταίων 4 ετών, πιστεύει ότι είναι πιθανό να αποταμιεύσει κάποιο χρηματικό ποσό κατά το προσεχές έτος.

Τέλος, ο δείκτης εκτιμήσεων για το προσωπικό εισόδημα κατέγραψε την ιστορικά χαμηλότερη επίδοσή του για την περίοδο 2004 – 2011, σημειώνοντας εντυπωσιακή πτώση, σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα.
Συγκεκριμένα, 2 στους 3 πολίτες (67%) δηλώνει ότι αντιμετωπίζει δυσκολία να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις του, ενώ αντίθετα, μόνον το 33% δηλώνει ότι τα καταφέρνει. Είναι ιδιαίτερα σημαντικό, ότι ο δείκτης μειώνεται σταθερά από τις αρχές του 2010.

 

Οικονομικό Βαρόμετρο – Δείκτης Καταναλωτικού Κλίματος – Οκτώβριος 2011

[[timeline-graph width=500 height=300 tid=63,44 gid=3 miny=0 maxy=150 ystep=15 title=mamou ]]

Σύγκριση των Δεικτών Τρέχουσας Οικονομικής Συγκυρίας & Καταναλωτικών Προσδοκιών

[[timeline-graph width=500 height=300 tid=63,44,64,65 gid=3 miny=0 maxy=150 ystep=15 title=cci-cesi-cei ]]

Σύγκριση του Δείκτη CCI της Public Issue με το Δείκτη ICS του πανεπιστημίου του Michigan

[[timeline-graph width=500 height=300 tid=44,63,66 gid=3 miny=0 maxy=150 ystep=15 title=pi-cci-ics-miscigan ]]

Ο Δείκτης Καταναλωτικού Κλίματος, καθώς και οι υπόλοιποι δείκτες του Οικονομικού Βαρόμετρου, που δημοσιεύονται στην παρούσα ανάλυση, βασίζονται σε μηνιαίες πανελλαδικές τηλεφωνικές έρευνες 1.000 ατόμων, ηλικίας 18 ετών και άνω. Η μέτρηση Οκτωβρίου 2011 πραγματοποιήθηκε, στο χρονικό διάστημα 29/09-04/10/2011.