Βαρόμετρο, Ιανουάριος 2004: Εκλογικός αγώνας με διακυμάνσεις

Ανάλυση του

ΓΙΑΝΝΗ ΜΑΥΡΗ

Αν και η παρατεταμένη προεκλογική περίοδος που εγκαινιάσθηκε στις 7 Ιανουαρίου με το διάγγελμα Σημίτη βρίσκεται μόνον στην τρίτη εβδομάδα, η δυναμική των διακυμάνσεών της και οι αυξομειώσεις της είναι ήδη ορατές και προαναγγέλλουν τι θα επακολουθήσει στο (μακρύ) χρονικό διάστημα των έξι εβδομάδων που απομένει. Χαρακτηριστική ένδειξη του κλίματος που διαμορφώνεται αποτελεί η γενικευμένη πεποίθηση ότι οι εκλογές “παίζονται”, άποψη που αποδέχονται 6 στους 10 πολίτες (61% – διάγραμμα 3).

Στο πρώτο κύμα του εβδομαδιαίου προεκλογικού βαρόμετρου που καθιερώνει ο ραδιοφωνικός σταθμός ΣΚΑΪ 100,3, για τη συστηματική παρακολούθηση της προεκλογικής εκστρατείας αποτυπώνεται για πρώτη φορά το μέγεθος της επίδρασης που άσκησε στο εκλογικό σώμα η διαδικασία της διαδοχής στο ΠΑΣΟΚ. Με βάση το βαρόμετρο, προκύπτει ότι σχεδόν ένας στους πέντε πολίτες (20%) επηρεάσθηκε από τις πρόσφατες εξελίξεις στο κυβερνών κόμμα και “άλλαξε” την απόφαση της ψήφου του για τις επερχόμενες εκλογές (διάγραμμα 4). Το εν λόγω ποσοστό αντιστοιχεί περίπου σε 1.500.000 ψηφοφόρους! Μεταξύ των ψηφοφόρων του ΠΑΣΟΚ το 2000, το αντίστοιχο ποσοστό προσεγγίζει το 30% (σχεδόν ο ένας στους τρεις ψηφοφόρους), ενώ φαίνεται ότι επηρέασε εξίσου καθοριστικά, τόσο τους ψηφοφόρους του ΣΥΝ (31%), όσο και του ΔΗΚΚΙ (40%).

Η συμμετοχή των πολιτών

Η “κάθετη” άνοδος της πολιτικοποίησης της αναμέτρησης που προκλήθηκε, αποτυπώνεται και σε μια σειρά άλλους δείκτες του βαρόμετρου, που θα δημοσιοποιούνται τακτικά για τη διάγνωση των μεταβολών, που ενδέχεται να επισυμβούν, όπως το ενδιαφέρον για τις εκλογές (διάγραμμα 1), οι υποκειμενικές κρίσεις για την κρισιμότητα της αναμέτρησης, η αποκρυστάλλωση της απόφασης ψήφου (διάγραμμα 2), καθώς και η συμμετοχή των πολιτών στην προεκλογική εκστρατεία (διάγραμμμα 5). Με βάση τις τρεις διαστάσεις της έκθεσης στη σύγχρονη πολιτική επικοινωνία (βλέπετε σχετική επεξήγηση) προκύπτει σήμερα, ότι η υπό εξέλιξη εκστρατεία αφορά πράγματι έξι στους δέκα ψηφοφόρους (61%) και μόνον το 22% του εκλογικού σώματος (ο ένας στους τέσσερις ψηφοφόρους) δε συμμετέχει σήμερα καθόλου στο εκλογικό γίγνεσθαι.

Τα διαγράμματα του άρθρου:

Ο αθροιστικός δείκτης παρακολούθησης της προεκλογικής εκστρατείας προκύπτει από το δυνδυασμό τριών παραμέτρων: 1)την παρακολούθηση των ειδήσεων και των συζητήσεων για τις εκλογές στην τηλεόραση και το ραδιόφωνο. 2)τη συχνότητα συζήτησης για τις εκλογές στην οικογένεια, με φίλους, ή συγγενείς. Και 3) τη συχνότητα παρακολούθησης των δημοσιοποιημένων δημοσκοπήσεων.

Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ (22/01/2004)