Οικονομικό Βαρόμετρο, Ιούνιος 2009

Ο δείκτης καταναλωτικού κλίματος (Consumer Climate Index), καθώς και οι υπόλοιποι δείκτες του Οικονομικού Βαρόμετρου, που δημοσιεύονται στην παρούσα ανάλυση, βασίζονται σε μηνιαίες πανελλαδικές τηλεφωνικές έρευνες 1.000 ατόμων, ηλικίας 18 ετών και άνω.

 

Η μέτρηση Ιουνίου 2009 πραγματοποιήθηκε, στο χρονικό διάστημα 15-17/06/2009

Η Μεθοδολογία του οικονομικού Bαρόμετρου

Οι Δείκτες του οικονομικού Bαρόμετρου

Αύξηση του Δείκτη Καταναλωτικού Κλίματος CCI για τέταρτο συνεχή μήνα

Νέα βελτίωση παρουσιάζει ο Δείκτης Καταναλωτικού Κλίματος (CCI) της Public Issue για τέταρτο συνεχόμενο μήνα. Ο δείκτης κατά τον μήνα Ιούνιο κυμαίνεται στις 77, 9 μονάδες, σημειώνοντας νέο ιστορικό υψηλό για δεύτερο συνεχή μήνα. Σε σύγκριση με την τιμή Ιουνίου του 2008, ο δείκτης παρουσιάζεται αυξημένος κατά 19 μονάδες, γεγονός που υποδεικνύει αξιοσημείωτη βελτίωση του καταναλωτικού κλίματος στην Ελλάδα. Συνολικά, ο δείκτης CCI κατά το τελευταίο τρίμηνο φαίνεται να έχει σταθεροποιηθεί περί την τιμή των 76,5 περίπου μονάδων.

Δείκτης Καταναλωτικού Κλίματος (CCI)

cci-062009.jpg

Τα αποτελέσματα του Οικονομικού Βαρόμετρου και ο δείκτης καταναλωτικού κλίματος σε pdf

Findings based on Public Issue’s June 2009 Economic Barometer

Consumer Confidence Index rises for fourth consecutive month

  • Consumers assess present economic conditions to be clearly more positive relative to 2008. The significant improvement in the Present Economic Conditions Index is due more to the negative impacts of the crisis of high prices which had hit the Greek economy in the first half of 2008, rather than positive assessments of present conditions.
  • Propensity to purchase and consume stabilised at around 84. The course of consumer sentiment will depend directly on the course of oil prices over the coming months.
  • Expectations regarding the economy continue to improve, although they remain at low levels. The rise of the relevant index in recent months is seen as a ‘corrective’ bounce reflecting the real extent and characteristics of the current crisis. Any substantial rise in expectations for the economy next month would constitute a strong indication of gradual emergence from the crisis.
  • Expectations for unemployment continue to improve at a rapid pace, but they remain at especially low levels on account of the structural weaknesses of the Greek labour market and the domestic system of protection against unemployment.
  • Consumers’ expectations regarding income rose for the fourth consecutive month. Relative to June 2008, the index that tracks expectations of personal income over the next 12 months showed an improvement. As in the case of propensity to purchase, the course of the index over the coming months will be determined primarily by oil prices.
  • Despite the rapid waning of inflationary pressures in recent months, consumers anticipate a rise in inflation during the coming 12 months. The trend towards rising oil prices, in conjunction with forecasts of imminent recovery of the global economy, may predispose consumers to believing inflation will reappear.
  • The University of Michigan’s Index of Consumer Sentiment and Public Issue’s Consumer Confidence Indicator for yet another month moved in parallel. Analysts interpret the improvement in consumer sentiment in the USA as a sign of recovery of the country’s economy from as early as the end of 2009.