Οικονομικό Βαρόμετρο, Ιούλιος 2009

Ο δείκτης καταναλωτικού κλίματος (Consumer Climate Index), καθώς και οι υπόλοιποι δείκτες του Οικονομικού Βαρόμετρου, που δημοσιεύονται στην παρούσα ανάλυση, βασίζονται σε μηνιαίες πανελλαδικές τηλεφωνικές έρευνες 1.000 ατόμων, ηλικίας 18 ετών και άνω.Η μέτρηση Ιουλίου 2009 πραγματοποιήθηκε, στο χρονικό διάστημα 01-03/07/2009

Η Μεθοδολογία του οικονομικού Bαρόμετρου

Οι Δείκτες του οικονομικού Bαρόμετρου

Σημαντική μείωση του δείκτη CCI, ύστερα από 4 μήνες ανόδου

Έπειτα από ανοδική εξέλιξη τεσσάρων μηνών, ο Δείκτης Καταναλωτικού Κλίματος CCI καταγράφει μείωση 5,2 μονάδων κατά τον μήνα Ιούλιο. Η συγκεκριμένη μεταβολή πλησιάζει την μείωση που είχε σημειώσει ο CCI κατά τον Ιούλιο του 2008 (-6,4 μονάδες), αναδεικνύοντας την επίδραση εποχικών παραγόντων στις εκτιμήσεις των καταναλωτών όπως, μεταξύ άλλων, τα έξοδα καλοκαιρινών διακοπών.
Παρά την μείωση του δείκτη ωστόσο, το καταναλωτικό κλίμα παρουσιάζεται βελτιωμένο τον τρέχοντα μήνα κατά 20 περίπου μονάδες σε σύγκριση με τον Ιούλιο του 2008. Η σημαντική αυτή διαφορά αντανακλά κατά κύριο λόγο την διαφορά 87 περίπου δολαρίων στην τιμή του πετρελαίου μεταξύ των δύο περιόδων (η τιμή του πετρελαίου είχε κορυφωθεί στα 147 δολάρια τον Ιούλιο του 2008). Συνολικά, ο Δείκτης Καταναλωτικού Κλίματος συνεχίζει να κυμαίνεται σε επίπεδα υψηλότερα από τον μέσο όρο του κατά 6 περίπου μονάδες.

Δείκτης Καταναλωτικού Κλίματος (CCI)

cci_2009_07.jpg

Τα αποτελέσματα του Οικονομικού Βαρόμετρου και ο δείκτης καταναλωτικού κλίματος σε pdf

Findings based on Public Issue’s July 2009 Economic Barometer

Sharp decline in CCI, after rising for 4 straight months

  • The Consumer Confidence Index fell by 5.2 points in July. Despite this decline, the July reading still shows a marked improvement in consumer sentiment of around 20 points relative to July 2008.
  • After stabilising at around 84.5 in the past two months, the index of propensity to purchase and consume fell by a total of 10 points in July. Various factors appear to point to a decline in propensity to consume in the coming months.
  • The index that tracks expectations for unemployment fell by 8.3 points. This development serves to confirm the fact that the restoration of consumer confidence with respect to labour market prospects is turning out to be a particularly difficult and slow process.
  • Expectations regarding personal income registered a relatively small decline, after rising for four consecutive months.
  • Expectations for the economy over the next 5 years declined for the third straight month. Despite this downward direction of the relevant index, consumers’ medium-term expectations show an improvement of 36 points in total relative to July 2008.
  • Consumers’ expectations regarding inflation deteriorated significantly in July. Following the sharp drop of 12.5 points in June, the relevant index registered a new decline of 6.6 points in the current month. The assessments of consumers regarding inflation are in complete contrast with the course of the Consumer Price Index.
  • The University of Michigan’s Index of Consumer Sentiment (ICS) and Public Issue’s Consumer Confidence Indicator (CCI) moved in parallel for yet another month. The decline in the ICS disproves the forecasts made by analysts on the basis of the June findings, which had been interpreted as a sign of a gradual recovery of sentiment among US consumers.