Οικονομικό Βαρόμετρο, Ιούνιος 2014

1

Το καταναλωτικό κλίμα διατηρήθηκε, για 3ο συνεχόμενο μήνα, στα υψηλότερα επίπεδα της «μνημονιακής περιόδου». Ο σχετικός δείκτης παρέμεινε ουσιαστικά σταθερός, σε σχέση με τον Μάιο. Οι εκτιμήσεις των πολιτών για την τρέχουσα οικονομική συγκυρία σημείωσαν νέα μικρή βελτίωση, ενώ, από την άλλη πλευρά, η αισιοδοξία για το μέλλον, τόσο της προσωπικής οικονομικής κατάστασης, όσο και της οικονομίας γενικότερα, υποχώρησε οριακά. Η σχέση του καταναλωτικού κλίματος και της εκλογικής επιρροής των κομμάτων, κατά την τρέχουσα περίοδο, παρουσιάζει σημαντική ομοιότητα με εκείνη που καταγράφηκε το 2009. Την άνοδο του καταναλωτικού κλίματος, κατά το πρώτο εξάμηνο του 2014, ακολούθησε η επικράτηση της αξιωματικής αντιπολίτευσης (ΣΥΡΙΖΑ), όπως ακριβώς την βελτίωση του καταναλωτικού, κλίματος στο εξάμηνο 3/2009-9/2009, ακολούθησε η εντυπωσιακή νίκη της τότε αντιπολίτευσης (ΠΑΣΟΚ), τόσο στις ευρωεκλογές του 2009, όσο και στις βουλευτικές, που ακολούθησαν το φθινόπωρο του ίδιου έτους. Συνεπώς, η σημαντική ανάκαμψη του καταναλωτικού κλίματος, η οποία παρατηρείται από τις αρχές του έτους, δεν λειτούργησε εκλογικά προς όφελος της κυβέρνησης.

Ο δείκτης καταναλωτικού κλίματος-CCI (71) κατέγραψε οριακή άνοδο (+0,2 μονάδες), σε σχέση με τον Μάιο. Οι δύο επιμέρους δείκτες εμφάνισαν αντίρροπες τάσεις. Ο δείκτης τρέχουσας οικονομικής συγκυρίας-CECI (50,1) σημείωσε οριακή άνοδο 2,8 μονάδων, ενώ αντίθετα, ο δείκτης καταναλωτικών προσδοκιών-CEI (85) υποχώρησε κατά 1,5 μονάδες, συγκριτικά με τον προηγούμενο μήνα. Συνολικά, ο δείκτης καταναλωτικού κλίματος παρουσίασε σημαντική άνοδο τους τελευταίους 10 μήνες, με συνολικά κέρδη που προσεγγίζουν τις 20 μονάδες, από 51,7 μονάδες τον Ιούλιο του 2013, σε 71 μονάδες τον Ιούνιο του 2014. Ωστόσο, δεν εμφανίζει δυναμική περαιτέρω ανόδου κατά το τελευταίο τρίμηνο (4/2014-6/2014) και φαίνεται να σταθεροποιείται λίγο πάνω από τις 70 μονάδες.

Η ροπή προς αγορές (67,2) σημείωσε μικρή άνοδο (+2,7 μονάδες), μέσα σε ένα μήνα. Σχεδόν ο 1 στους 4 καταναλωτές (27%) θεωρεί ότι η τρέχουσα περίοδος είναι κατάλληλη για σημαντικές αγορές οικιακού εξοπλισμού (έπιπλα, οικιακές συσκευές κ.λπ.).

Οι εκτιμήσεις για την προσωπική οικονομική κατάσταση (32,9, +2,9 μονάδες σε σχέση με τον Μάιο) σημείωσαν την υψηλότερη επίδοση των τελευταίων 4 ετών (6/2010-6/2014), παρουσιάζοντας άνοδο για 5ο κατά σειρά μήνα. Οι προσδοκίες για την προσωπική οικονομική κατάσταση (64,1) εμφάνισαν οριακή κάμψη (-0,8 μονάδες), για πρώτη φορά ύστερα από μια περίοδο διαρκούς ανόδου (11/2013-6/2014). Κατά τη διάρκεια των προηγούμενων 7 μηνών, ο συγκεκριμένος δείκτης αυξήθηκε από 45,9 μονάδες τον Οκτώβριο του 2013 σε 64,1 μονάδες τον Ιούνιο του 2014 (+18,2 μονάδες). Οι προσδοκίες για την οικονομία υποχώρησαν οριακά, σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα. Οι βραχυπρόθεσμες προσδοκίες (77,5) σημείωσαν πτώση 2,1 μονάδων και οι μακροπρόθεσμες προσδοκίες (113,5) πτώση 1,6 μονάδων. Παρά την υποχώρηση του Ιουνίου, οι μακροπρόθεσμες προσδοκίες διατηρούνται για 7ο συνεχόμενο μήνα πάνω από το «ψυχολογικό» φράγμα των 100 μονάδων. Είναι αξιοσημείωτο, ότι το 22% των πολιτών προσδοκά ότι η οικονομία θα βελτιωθεί το επόμενο έτος και το 41% εκφράζει αισιοδοξία για το μέλλον της οικονομίας την προσεχή πενταετία.

Οι προσδοκίες των πολιτών για την ανεργία βελτιώθηκαν περαιτέρω. Ο σχετικός δείκτης (76, +2,4 μονάδες σε σχέση με τον Μάιο) κατέρριψε για 3ο συνεχόμενο μήνα την υψηλότερη επίδοση που έχει καταγραφεί, μετά τις εκλογές του 2009. Το ποσοστό όσων προβλέπουν πτώση της ανεργίας στο επόμενο 12μηνο προσέγγισε το 22% (-1% σε σχέση με τον Μάιο), ενώ το ποσοστό εκείνων που εκτιμούν ότι θα αυξηθεί έφθασε το 46% (-3% συγκριτικά με τον προηγούμενο μήνα). Οι προσδοκίες για την αποταμίευση και τον πληθωρισμό παρουσίασαν οριακές μεταβολές. Μόλις ο 1 στους 10  (8%, -1% σε σχέση με τον Μάιο) θεωρεί ότι οι τιμές θα σημειώσουν πτώση τους προσεχείς 12 μήνες, ενώ μειωμένο (-2% συγκριτικά με τον Μάιο) βρίσκεται και το ποσοστό όσων ελπίζουν ότι είναι πιθανό να αποταμιεύσουν κάποιο χρηματικό ποσό τους επόμενους 12 μήνες. Το εν λόγω ποσοστό υπολογίζεται σε μόλις 6%.

1