Οικονομικό Βαρόμετρο, Σεπτέμβριος 2014

1

Το καταναλωτικό κλίμα σημείωσε οριακή βελτίωση, συγκριτικά με τον Ιούλιο. Ο δείκτης καταναλωτικού κλίματος εμφανίζει τάση σταθεροποίησης, ύστερα από τις πρόσφατες ευρωεκλογές. Οι εκτιμήσεις των πολιτών για την τρέχουσα οικονομική συγκυρία καταγράφουν μικρή άνοδο, ενώ οι προσδοκίες τους για το μέλλον παρουσιάζουν σταθερότητα. Η ομοιότητα της εξέλιξης του καταναλωτικού κλίματος ύστερα από τις ευρωεκλογές του Μαΐου, με την αντίστοιχη που παρατηρήθηκε στο διάστημα που ακολούθησε τις ευρωεκλογές του 2009, ενισχύει περαιτέρω την εκτίμηση, ότι ο ΣΥΡΙΖΑ διευρύνει το προβάδισμά του, έναντι της ΝΔ.

Ο δείκτης καταναλωτικού κλίματος-CCI (68) κατέγραψε οριακή άνοδο (+1,2 μονάδες), σε σχέση με τον Ιούλιο. Ο δείκτης τρέχουσας οικονομικής συγκυρίας-CECI (48,8) σημείωσε βελτίωση (+2,7 μονάδες), συγκριτικά με τον Ιούλιο, ενώ ο δείκτης καταναλωτικών προσδοκιών- CEI (80,8) παρέμεινε σταθερός. Γενικότερα, ο δείκτης καταναλωτικού κλίματος παρουσίασε ανοδική τάση από τον Νοέμβριο του 2012 ως και τον Απρίλιο του τρέχοντος έτους, όταν και έφθασε στα υψηλότερα επίπεδα της «μνημονιακής περιόδου» (72), καταγράφοντας συνολικά κέρδη 26,7 μονάδων. Ωστόσο, από τον Μάιο του 2014 μέχρι σήμερα, δεν εμφανίζει δυναμική περαιτέρω ανόδου και φαίνεται να σταθεροποιείται κοντά στις 70 μονάδες.

Η ροπή προς αγορές (65,7) σημείωσε άνοδο (+3,7 μονάδες), από τον Ιούλιο. Ο 1 στους 4 (26%) θεωρεί ότι η τρέχουσα περίοδος είναι κατάλληλη για σημαντικές αγορές οικιακού εξοπλισμού (έπιπλα, οικιακές συσκευές κ.λπ.) Οι εκτιμήσεις για την προσωπική οικονομική κατάσταση (31,8, +1,7 μονάδες σε σχέση με τον Ιούλιο) διατηρήθηκαν για 5ο συνεχόμενο μήνα πάνω από τις 30 μονάδες. Οι προσδοκίες για την προσωπική οικονομική κατάσταση (62,3) παρουσίασαν άνοδο (+1,3 μονάδες), σε σχέση με την προηγούμενη μέτρηση (7/2014). Οι προσδοκίες για την οικονομία (70,9, -3,7 μονάδες συγκριτικά με τον Ιούλιο) εμφανίζουν πτωτική τάση κατά τους τελευταίους 5 μήνες (5/2014-9/2014), σημειώνοντας συνολικές απώλειες 9,1 μονάδων (από 80 μονάδες τον Απρίλιο σε 70,9 μονάδες τον Σεπτέμβριο). Από την άλλη πλευρά, οι προσδοκίες για την οικονομία την προσεχή πενταετία (109,1) διατηρούνται σταθερά πάνω από το «ψυχολογικό» όριο των 100 μονάδων, κατά τους τελευταίους 10 μήνες (12/2013-9/2014), καταγράφοντας άνοδο +2,8 μονάδων, σε σχέση με τον Ιούλιο. Οι προσδοκίες που αναφέρονται στην προσωπική οικονομική κατάσταση των πολιτών παραμένουν σε πολύ χαμηλότερα επίπεδα, συγκριτικά με τις αντίστοιχες που αναφέρονται στο μέλλον της οικονομίας. Μόλις ο 1 στους 10 (9%) αναμένει ότι η προσωπική του οικονομική κατάσταση θα βελτιωθεί κατά το προσεχές έτος. Αντίθετα, το 19% εκφράζει αισιοδοξία για το μέλλον της οικονομίας τους επόμενους 12 μήνες, ενώ, όταν ο χρονικός ορίζοντας διευρύνεται ως την προσεχή πενταετία, το ποσοστό όσων προβλέπουν ανάκαμψη της οικονομίας ανεβαίνει στο 38%.

Οι προσδοκίες των πολιτών για την ανεργία (64,8) υποχώρησαν οριακά (-1,4 μονάδες), ύστερα από την εντυπωσιακή κάμψη (-9,8 μονάδες) του περασμένου Ιουλίου. Το ποσοστό όσων προβλέπουν πτώση της ανεργίας στο επόμενο 12μηνο προσέγγισε το 16%, από 17% τον Ιούλιο και 22% τον Ιούνιο. Οι προσδοκίες για την αποταμίευση και τον πληθωρισμό παρέμειναν ουσιαστικά αμετάβλητες. Το ποσοστό όσων εκτιμούν ότι είναι πιθανό να αποταμιεύσουν κάποιο χρηματικό ποσό κατά το προσεχές έτος διατηρήθηκε για 4ο συνεχόμενο μήνα στο 6%, ενώ μόλις ο 1 στους 10 (11%) προσδοκά πτώση των τιμών τους επόμενους 12 μήνες.

Δείκτης καταναλωτικού κλίματος και ευρωεκλογές

Όπως έχει επισημανθεί, η επικράτηση της αξιωματικής αντιπολίτευσης (ΣΥΡΙΖΑ) στις πρόσφατες ευρωεκλογές σημειώθηκε ύστερα από την σημαντική ανάκαμψη του καταναλωτικού κλίματος, κατά το πρώτο εξάμηνο του 2014, όπως ακριβώς η νίκη του ΠΑΣΟΚ στις ευρωεκλογές του 2009 είχε σημειωθεί ύστερα από μια περίοδο βελτίωσης του καταναλωτικού κλίματος, στις αρχές του 2009. Κατά το τετράμηνο που ακολούθησε τις ευρωεκλογές (6/2014-9/2014), το καταναλωτικό κλίμα δείχνει να σταθεροποιείται. Ανάλογη εξέλιξη είχε παρατηρηθεί και στην περίοδο μεταξύ των ευρωεκλογών και των βουλευτικών εκλογών του 2009. Πιο συγκεκριμένα, στο τελευταίο 4μηνο (6/2014-9/2014), ο σχετικός δείκτης κυμαίνεται γύρω από τις 70 μονάδες, ενώ στο αντίστοιχο διάστημα του 2009 είχε σταθεροποιηθεί κοντά στις 75 μονάδες. Ταυτόχρονα, η ραγδαία άνοδος του ΣΥΡΙΖΑ στην πρόθεση ψήφου, που σημειώνεται στο σύνολο των δημοσκοπήσεων που δημοσιεύτηκαν μετά τις ευρωεκλογές, είναι επίσης ανάλογη της ανόδου της επιρροής του ΠΑΣΟΚ, μεταξύ των ευρωεκλογών και των βουλευτικών εκλογών του 2009. Όπως είναι φανερό, η συμπεριφορά του καταναλωτικού κλίματος και της πρόθεσης ψήφου, κατά τη διάρκεια του 2014, παρουσιάζουν εξαιρετική ομοιότητα με την αντίστοιχη του 2009. Η συγκεκριμένη παρατήρηση αποτελεί μια επιπλέον ένδειξη υπεροχής του ΣΥΡΙΖΑ, έναντι της κυβέρνησης, και ενισχύει τις πιθανότητες επικράτησής του στις επόμενες εκλογές.

cci