Οικονομικό Βαρόμετρο, Σεπτέμβριος 2013

1

Το καταναλωτικό κλίμα βελτιώθηκε, σε σχέση με τον Ιούλιο. Η άνοδος, η οποία παρατηρήθηκε κατά τον τρέχοντα μήνα, σε κάποιο βαθμό, είναι πιθανό να οφείλεται στην εποχική συμπεριφορά του σχετικού δείκτη. Σε κάθε περίπτωση, η ανάκαμψη που καταγράφεται από τις αρχές του έτους, φαίνεται εδραιωμένη, παρά τις έντονες διακυμάνσεις που προκαλούν σημαντικά πολιτικά και οικονομικά γεγονότα (εξελίξεις στην Κύπρο, κλείσιμο της ΕΡΤ, πτώση της τρικομματικής κυβέρνησης κ.λπ.). Ωστόσο, το καταναλωτικό κλίμα διατηρείται ακόμα σε εξαιρετικά χαμηλά επίπεδα και οι προσδοκίες των πολιτών για το μέλλον παραμένουν αρνητικές.

Ο δείκτης καταναλωτικού κλίματος-CCI (57,7) επανήλθε στα επίπεδα του προηγούμενου Μαΐου (59,2), σημειώνοντας σημαντική άνοδο (+6 μονάδες), σε σχέση με τον Ιούλιο. Ο δείκτης τρέχουσας οικονομικής συγκυρίας-CECI (44,6), παρουσίασε άνοδο 7,5 μονάδων, ενώ η άνοδος του δείκτη καταναλωτικών προσδοκιών-CEI (66,5) έφθασε τις 5 μονάδες.

Παρατηρώντας την εξέλιξη του καταναλωτικού κλίματος, από τον Δεκέμβριο του 2007, προκύπτει ότι ο σχετικός δείκτης παρουσιάζει εποχική άνοδο στο τέλος κάθε καλοκαιριού και στην αρχή του φθινοπώρου, ύστερα από τις καλοκαιρινές διακοπές, με εξαίρεση τον Σεπτέμβριο του 2012, όταν υποχώρησε κατά 8 μονάδες. Η άνοδος του δείκτη κατά τον τρέχοντα μήνα (+6 μονάδες) είναι αισθητά μικρότερη, συγκριτικά με τα προηγούμενα έτη (+11,6 μονάδες το 2008, +11,5 μονάδες το 2009, +14,6 μονάδες το 2010 και +14,2 μονάδες το 2011).

Η εξέλιξη του από τις αρχές του έτους δείχνει βελτίωση του καταναλωτικού κλίματος, σε σχέση με το δεύτερο εξάμηνο του 2012. Πιο συγκεκριμένα, ο σχετικός δείκτης κυμαίνεται περί τις 58 μονάδες, κατά το πρώτο 9μηνο του 2013, ενώ ο μέσος όρος του προσέγγισε τις 51 μονάδες, το δεύτερο εξάμηνο του 2012.

Η ροπή προς αγορές (69,3) σημείωσε εντυπωσιακή αύξηση (+10,5 μονάδες), σε σχέση με την προηγούμενη μέτρηση (7/2013). Σχεδόν οι 3 στους 10 καταναλωτές (29%) θεωρούν ότι η τρέχουσα περίοδος είναι κατάλληλη για σημαντικές αγορές οικιακού εξοπλισμού (έπιπλα, ηλεκτρικές συσκευές κ.λπ.). Οι εκτιμήσεις για την προσωπική οικονομική κατάσταση (19,9, +4,6 μονάδες σε σχέση με τον Ιούλιο) σημείωσαν τη δεύτερη υψηλότερη επίδοση των τελευταίων 2 ετών, καθώς η τρέχουσα τιμή του εν λόγω δείκτη υπολείπεται μόνο της αντίστοιχης τιμής που καταγράφηκε τον προηγούμενο Ιούνιο (24,3). Οι προσδοκίες για την προσωπική οικονομική κατάσταση (47,2) παρουσίασαν τη μικρότερη άνοδο (+0,8 μονάδες) από τους 5 επιμέρους δείκτες. Γενικότερα, ο συγκεκριμένος δείκτης εμφανίζει τη μικρότερη μεταβλητότητα, από τις αρχές του έτους, συγκριτικά με τους υπόλοιπους δείκτες που συγκροτούν το δείκτη καταναλωτικού κλίματος. Οι βραχυπρόθεσμες προσδοκίες (53,5) κατέγραψαν άνοδο 4 μονάδων, σε σχέση με τον Ιούλιο. Οι μακροπρόθεσμες προσδοκίες (98,7) σημείωσαν αισθητά μεγαλύτερη άνοδο (+10,3 μονάδες), όμως παρέμειναν, για 3ο συνεχόμενο μήνα, κάτω από το «ψυχολογικό» φράγμα των 100 μονάδων. Οι πολίτες παραμένουν σταθερά περισσότερο αισιόδοξοι για το μέλλον της οικονομίας, σε σχέση με το προσωπικό τους μέλλον. Το 16% εκδηλώνει αισιοδοξία για το μέλλον της οικονομίας, κατά τους επόμενους 12 μήνες, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό για την προσωπική οικονομική κατάσταση περιορίζεται στο μισό (8%).

Σε εξαιρετικά χαμηλά επίπεδα διατηρούνται οι προσδοκίες των πολιτών για την ανεργία, τον πληθωρισμό και την αποταμίευση. Το ποσοστό όσων αναμένουν περαιτέρω αύξηση της ανεργίας στους επόμενους 12 μήνες (77%, +2% σε σχέση με τον Ιούλιο) αυξήθηκε για 4ο συνεχόμενο μήνα. Η συνολική αύξηση του εν λόγω δείκτη, κατά την περίοδο 6/2013-9/2013, προσεγγίζει το 8%. Περίπου ο 1 στους 2 (54%) αναμένει αύξηση των τιμών το προσεχές 12μηνο, ενώ μόλις 6% θεωρεί πιθανό να αποταμιεύσει κάποιο χρηματικό ποσό, κατά το ίδιο διάστημα.

1