Εξειδικευμένη Αναζήτηση
Βαρόμετρο της Public Issue για λογαριασμό του ΣΚΑΪ και της ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗΣ

Πολιτικό Βαρόμετρο 162, Φεβρουάριος 2017 – ΑΦΙΕΡΩΜΑ: Δημοτικότητα Γερμανών Αξιωματούχων

Η τακτική μηνιαία πολιτική έρευνα της Public Issue. Πραγματοποιείται από το 2004

Παρασκευή, 24 Φεβρουαρίου 2017

Πανελλαδική τηλεφωνική έρευνα, χωρίς κάλπη σε δείγμα 1.002 ατόμων, ηλικίας 17 ετών και άνω που διαθέτει το εκλογικό δικαίωμα, 7-16/2/2017.

Δημοτικότητα Γερμανών Αξιωματούχων

Τόσο η Γερμανίδα καγκελλάριος όσο και ο Γερμανός υπουργός Οικονομικών εξακολουθούν να παραμένουν αντιδημοφιλείς στην Ελλάδα. Συγκεκριμένα, έξι στους 10 πολίτες (64%) εκφράζονται σήμερα αρνητικά για την Άνγκελα Μέρκελ και ακόμη περισσότεροι, 8 στους 10 (84%) αρνητικά για τον Βόλφγκανγκ Σόιμπλε.
Από την απαρχή της περιόδου των μνημονίων, η δημοτικότητα της Γερμανίδας καγκελλαρίου κατέγραψε πάντοτε αρνητικό ισοζύγιο, το οποίο, σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία του Πολιτικού Βαρόμετρου, κορυφώθηκε το 2013. Το ίδιο ακριβώς, σε ακόμη μεγαλύτερο βαθμό, ίσχυσε και για τον Γερμανό υπουργό Οικονομικών, ο οποίος παραμένει εξαιρετικά αντιπαθής στην ελληνική κοινή γνώμη. Είναι ενδεικτικό, ότι οι αμιγώς αρνητικές κρίσεις για το πρόσωπό του, προσεγγίζουν στη μέτρηση του Φεβρουαρίου το 74% (3 στους 4 ερωτώμενους), σε διάκριση με την δημοτικότητα της Καγκελαρίου, η οποία στο ίδιο χρονικό διάστημα καταγράφει σημαντικά λιγότερες αμιγώς αρνητικές κρίσεις, της τάξης του 46% (βλέπε σχετικό διάγραμμα).
Ωστόσο, η εικόνα των δύο Γερμανών αξιωματούχων ακολούθησε διαφορετική εξέλιξη, τα δύο τελευταία χρόνια. Είναι χαρακτηριστικό, ότι ενώ η δημοτικότητα του Βόλφγκανγκ Σόιμπλε παραμένει διαχρονικά καθηλωμένη,  η αντιστοιχη της Άνγκελα Μέρκελ έχει ενισχυθεί και την τελευταία διετία 2015-2017 καταγράφει σχεδόν διπλάσιο ποσοστό θετικών κρίσεων (βλέπε σχετικό διάγραμμα). Αυτή η μετατόπιση μερίδας της ελληνικής κοινής γνώμης προς μια ευνοϊκότερη αντιμετώπιση της Γερμανίδας καγκελαρίου, οφείλεται όχι τόσο στην καλλιέργεια της εντύπωσης ότι οι δύο κορυφαίοι Γερμανοί πολιτικοί αντιμετωπίζουν διαφορετικά το ελληνικό πρόβλημα, αλλά κατά κύριο λόγο για την πολιτική μεταστροφή και ιδεολογική μετάλλαξη του κυβερνώντος κόμματος, μετά το Δημοψήφισμα (Ιούλιος 2015), που είχε ως αποτέλεσμα ένα τμήμα της εκλογικής του βάσης να αναπροσανατολιστεί ευνοϊκότερα προς την ευρωπαϊκή και γερμανική πολιτική διαχείριση.

Ο φιλογερμανισμός και ο αντιγερμανισμός στην εκλογική βάση των ελληνικών πολιτικών κομμάτων σήμερα

Η εκλογική βάση των ελληνικών πολιτικών εμφανίζεται έντονα πολωμένη ως προς την εικόνα των Γερμανών πολιτικών (αλλά και της Γερμανίας γενικότερα). Απέναντι στη Γερμανίδα καγκελάριο, καταγράφεται έντονα μια βαθύτατη διαίρεση φιλογερμανικών/αντιγερμανικών αισθημάτων.
Από τη μια πλευρά, στα «φιλογερμανικά», κατατάσονται τα κόμματα, των οποίων οι ψηφοφόροι εμφανίζουν κατά πλειοψηφία ποσοστά ευνοϊκής γνώμης. Πρόκειται για τη Δημοκρατική Συμπαράταξη (68%), το Ποτάμι (63%) και τη ΝΔ (52%). Στον αντίποδα, κατατάσονται, ως «αντιγερμανικά», τα κόμματα των οποίων οι ψηφοφόροι εμφανίζουν κατά πλειοψηφία ποσοστά αρνητικής γνώμης. Πρόκειται για το ΚΚΕ (86%), τους ΑΝΕΛ (86%), τη Χρυσή Αυγή (81%), τον ΣΥΡΙΖΑ (79%) και την Ένωση Κεντρώων (57%).

3

4

5